poniedziałek, 9 grudnia 2013

Piernikowo :)

Do Świąt pozostało już mniej niż dwa tygodnie! Okna pomyte, prezenty w większości kupione lub przynajmniej zamówione, więc korzystając z dobrego humoru Zosiaka postanowiłam upiec pierniczki :) Można powiedzieć, że jest to już nasza tak tradycja, że przed Bożym Narodzeniem u Zosiakowej babci G. piekę pierniki, bo ona mimo obietnic, że nauczy się piec, jak zostanie babcią - słowa nie dotrzymała. W tym roku miałam małego pomocnika - mojego dwuletniego braciszka Jędrusia, który pomagał w wykrawaniu kształtów, lecz największą frajdę sprawiało mu lukrowanie :)

Poniżej zamieszczam przepis (ok.80-100 sztuk, w zależności od foremek)

Składniki piernika:
  • 550 gram mąki (4,5 szkanki)
  • 100 gram cukru pudru (niecała szklanka)
  • 300 gram miodu (14-15 łyżek stołowych)
  • 120 gram masła
  • 1 jajko
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej 
  • 2 opakowania przyprawy do piernika
  • 2 łyżeczki kakao
Miód należy podgrzać wraz z masłem. W dużej misce umieścić wszystkie pozostałe składniki, do których trzeba przelać miód z masłem i wyrobić gładkie ciasto.

Stolnice wysypać mąką (ja nie sypałam - stolnica: mata sylikonowa), rozwałkować ciasto na grubość około 3-4 mm (im grubsze ciasto, tym pienik będzie miększy), a następnie wykroić kształty. Układac n blaszce wyłożonej papierem do pieczenia bądź folia aluminiową. 

Piec w temperaturze 180° C, stosując termoobieg przez około 8-10 minut (pierwszą partię piekłam 10, kolejne 8 minut)



Po wystygnięciu można dowolnie udekorować - ja dekorowałam lukrem z białek i cukru pudru

Składniki:
  • 2 białka (z jajek rozmiaru L)  
  • 2,5 szklanki cukru pudru
 Jajka umyć pod bierzącą wodą a następnie na 3 sekundy zanużyć każde z nich na łyżce w miseczce z gorącą wodą. Ponownie umyć je pod bieżącą wodą i oddzielić białka od żółtek. Białka umieścić w misce i dodać do nich cukier. Miksować na najwyższych obrotach miksera przez około 2-3 minuty.  I gotowe :) 
Nasze po lukrowaniu wyglądają tak (zdjęcie i dekoracja na piernikach nie najlepszej jakości, ze względu na to, że Zosiak był już bardzo zniecierpliwiony)



W czasie pieczenia pierników Zosiak robił to, co ostatnio uwielbia najbardziej. Wyglądało dokładnie tak samo, choć filmik jest sprzed kilku dni :)



8 komentarzy:

  1. Ale smakowicie wyglądają, od razu chciałoby się schrupać ! mniam.
    Pozdrawiam
    www.kacikkuby.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakie śliczne pierniczki :) A co Ty Olu teraz studiujesz, na którym roku? :) Masz czas na pierniczki, na Dzidziusia i na studia magisterskie, na wysprzątanie domu i kupienie prezentów - szczerze Cię podziwiam! :) Super Babeczką jesteś, Zosia będzie dumna z takiej Mamy :)
    Pozdrawiam i zapraszam na moje pierniki - http://goszadesign.blogspot.com/2013/12/sliczne-swiateczne-pierniczki-doskonay.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem Gosiu na 5 roku europeistyki :) jak będziesz miała swoje bobo, zobaczysz, że czym więcej masz na głowie tym łatwiej się zorganizować :) a prezenty w większości zamawiałam przez internet, bo przerazały mnie te tłumy, a z dzieckiem stanie w kolejkach to nic fajnego :)

      Usuń
    2. O dokładnie podpisuję się pod tym postem Olu święte słowa :)))
      http://nelusiowa-bajka.blogspot.com/

      Usuń
    3. Dobra dziewczyny, kiedyś wspomnę Wasze słowa ;). Pozdrowienia i całusy dla Waszych dzieciaczków od http://goszadesign.blogspot.com/ :)

      Usuń
  3. Pysznie wyglądają:) Ja muszę dopiec kolejną partię, bo te które już upiekłam na święta prawie zostały zjedzone:))

    OdpowiedzUsuń
  4. 39 years old Statistician IV Kleon Worthy, hailing from Aldergrove enjoys watching movies like "Craigslist Killer, The " and Rowing. Took a trip to Madriu-Perafita-Claror Valley and drives a Ferrari 340 Mexico Berlinetta. przeczytaj recenzje

    OdpowiedzUsuń